Tips och information

Andrahandsuthyrning

Andrahandsuthyrning av lägenhet måste godkännas av styrelsen.

Avlopp

Normalt behöver köksavloppet i denna typ av fastighet spolas efter 6-7 år. Det är ofta de första metrarna efter vasken som slammar igen. Kontakta en spolningsfirma eller Riksbyggen för hjälp. 
Visa upp rörritningen som finns i lägenhetspärmen.
OBS! Åtgärden beställs och betalas av lägenhetsinnehavaren.

Här kommer några enkla tips om hur man gör för att undvika/åtgärda avloppsproblem:
Silen i diskhoarna skall alltid vara på plats. Det uppsamlade avfallet läggs i soppåsen.
Köksavfall som fett, olja, kaffesump, teblad och äggvitor får aldrig spolas ner i avloppet. Sådant avfall läggs i lämplig förpackning i soppåsen. Stekpannor och kletiga kastruller torkas av med hushållspapper innan de diskas. Börjar det rinna dåligt i avloppet kan det vara vattenlåset under diskhon som behöver rensas. Detta åtgärdar man lätt själv.
Vid dålig avrinning i tvättställen rensas vattenlåset. Brunnen under badkar, i tvättstuga och dusch bör rensas ut och rengöras regelbundet.
Låt inte avloppen torka ut.
Tops, bomull, bindor, tamponger, blöjor, hushållspapper, fimpar, snus, hår och kattsand är exempel på sådant som aldrig får spolas ner i toalettstolen.

Balkonginglasningar

För putsning av balkongens glasrutor – se lägenhetspärmen eller Windoor/Sunparadise instruktioner här!

Nya balkonginglasningar på gårdssidan måste ha bygglov och godkännande av styrelsen. På gatusidan kommer inga nya inglasningar att beviljas enligt byggnadsnämnden.

Vid problem med balkonginglasningar kontakta Sunparadise Sverige AB, Höjdrodergatan 25, 21239 Malmö. Telefon 040-631 23 00. Email: info.se@sunparadise.com Hemsida: www.sunparadise.se

Brandvarnare

 Lägenheternas brandvarnare är nätanslutna och försedda med  batteri för backup vid strömavbrott.
Kontrollera bästföredatum på batteriet till brandvarnaren. Om brandvarnaren börjar pipa beror det oftast på att batteriet behöver bytas. Se instruktionerna i bifogade PDF fil.

Brandvarnaren Kamic KI10B_KI-10RL

Tele2 TV och telefoni

Brf Diamanten har avtal med Tele2 gällande Digital TV, bredband (250/50 Mb/s) och IP telefoni. Kostnaden för basutbudet ingår i månadsavgiften. Extra tv kanaler samt högre bredbandshastighet kan beställas av föreningsmedlemmarna till rabatterade priser.

Föreningens fullserviceavtal innebär att de flesta fel avhjälps utan kostnad.
OBS! Felanmälan gör den boende själv till Tele2, tel 90 222.

För ytterligare information om priser och tekniska frågor hänvisas till kundtjänsten hos Com Hem eller www.tele2.se
I samtliga lägenheter finns även installation för bredbandsuppkoppling via Perspektiv Bredband (f.d. Lunds Stadsnät).

Cykelgaraget

Cyklar skall placeras i cykelställen. Endast cyklar som är i bruk får placeras här.

Cykelparkering

Cykelparkering är inte tillåten vare sig på gården eller i passagerna.

Elektriker

Föreningen har tidigare anlitat firman Eltek i Syd AB.
Om någon privat vill anlita firman är telefonnumret till Tomas Ek 070 360 36 29. Epost: info@elteksyd.se

Element

Filterbyte bör göras minst en gång om året. Däremellan kan filtren dammsugas eller torkas av med fuktig trasa. Nya filter beställs via Acticons hemsida, www.acticon.se (telefon 036 370790). E-post: info@acticon.se

Vid problem med elementen kan man anmäla fel till Riksbyggens dag- och natt-telefonnummer 0771-860860. Åtgärden beställs och betalas av lägenhetsinnehavaren.

Energispartips

Minol
e-on

Felanmälan och fastighetsförvaltning, Öresunds Fastighetsservice

Felanmälan via e-post: felanmalan@öresundsfastighetsservice.se

Felanmälan på webben: https://oresundsfastighetsservice.se/felanmalan

Fel, klotter och andra problem i fastigheten via telefon 010-206 09 10 (8.00-9.00 vardagar)

Jourtelefon vid akuta felanmälningar utanför kontorstid: 0761-27 04 00 (Bevakningsgruppen)

Se även sidan Felanmälningar.

Fönsterputsning

Här är ett tips på en fönsterputsare:

Activa Servicepartner AB
Box 190
245 22 Staffanstorp
Telefon: Kontor  046-25 84 23
Thomas Nilsson direkt 0708 – 25 84 33

De putsar hos många i huset med gott rykte. Nuvarande putsaren kan vända terrassdörrarna och återställa dem. Vid önskan så kan de även byta tätningslister. Viktigt att det används dammtätningslister för annars kan det bli för tätt med fukt som följd.

För putsning och öppning av balkongens glasrutor:

Se lägenhetspärmen och Windoors instruktioner eller under Tips och information och ”Balkonginglasningar”. 

Garaget

Garaget har kameraövervakning.

Styrelsen registrerar andrahandsuthyrning av parkeringsplats (endast för boende i Diamanten).
På väggen mellan Spolegatan 16A och 16B finns ett särskilt eluttag med timer avsett för dammsugning av bilen. Övriga uttag disponeras enbart av vaktmästaren samt av hantverkare för särskilt auktoriserade arbetsuppgifter.
Kilar finns om någon dörr tillfälligt behöver sättas upp. Dörren får aldrig lämnas öppen utan uppsikt.
Anslagstavlan i garaget används för att meddela andra boende när man tillfälligt vill låna/låna ut parkeringsplats.
Sopkvastar finns vid varje utgång för att användas vid behov eller när parkeringsplatsen ska sopas ren inför större garagestädning.
Mittemot garageutgången vid Spolegatan 16A finns en ”säckakärra” för mindre transporter inom fastigheten.  Vid transportkärran finns också en stege till utlåning.

stegeokarra(4)

Garagebiblioteket

Vid östra ingången till cykelgaraget finns det nu ett bibliotek. Låna en bok och lägg tillbaka den när du har läst den. Har du böcker/ljudböcker som du tror kan intressera andra så fyll gärna på vårt bibliotek.

Garagebibliotek

Grillning

Grillning är inte tillåten. Detta gäller såväl balkonger, uteplatser som innergården.

Grovdammsugare

Föreningen har 2 stycken grovdammsugare – en större av märket Kärcher som är endast för användning i garaget och en mindre av märket Stanley som är avsedd för grovdammsugning av terrasser/balkonger.  Det går bra att låna dessa för tillfällig användning – max 1 dygn! Du hittar dem i fläktrummet på samma ställe som partyborden och stolarna – se den rubriken nedan.

Gästlägenheten

Gästlägenheten kan bokas hos styrelsen. För mer info se separat flik Gästlägenheten.

Kontakt

brfdiamantenlund@gmail.com

Kyl och frys

De som har ismaskin bör stänga av denna vid längre bortovaro. Avstängningsknapp finns bakom locket till ismaskinen.knapp

Behållaren töms på is och vattentillförseln under diskbänken stängs av.

Vid problem med LG-maskinerna kan JP Hushållsservice i Malmö anlitas.
Tel nr vid garanti (direkt tillverkaren): 0770-545454
Tel nr när garantin har gått ut (JP): 040-979220
Öppettider för felanmälan 8:30-11:00
E-post: jphushallsservice@telia.com

Åtgärden beställs och betalas av lägenhetsinnehavaren.

Köksfläkten

Om det uppstår problem med spjället, timern eller strömbrytaren på er Chateaufläkt kan ni anlita Kaptensgården, tel 046-62 670

Laddboxar

Laddboxar blir allt vanligare i takt med att antalet elbilar växer. Alla garageplatser på Diamanten är förberedda för att installera laddningsbox.  För närvarande finns det 20 st.

Styrelsen har valt en laddningsbox med kapaciteten 3,7 kW med typ 2 uttag. Det finns möjlighet att beställa och installera en laddbox kopplad till den egna p-platsen. Installationen har en engångskostnad, lite beroende på var garageplatsen är belägen. En löpande serviceavgift per månad tillkommer.

Vid önskemål om laddningsbox eller övriga frågor kontakta teknikansvarig i styrelsen.

Lägenhetspärm

parm(1)(3)

Till varje lägenhet hör en pärm med allt som rör såväl bostadsrättsföreningen som den enskilda lägenheten. Vid försäljning skall pärmen överlämnas till köparen.

 

Miljö

Ledlampor : 2018 installerade Brf Diamanten miljövänlig och energieffektiv LED belysning i samtliga allmänna ytor.

Laddboxar: I första etappen (2019) installerades 20 st laddboxar i garaget. Se även rubriken Laddboxar ovan.

Avfallshantering Föreningen har två stora soprum. Se även rubriken Soprum nedan.

Mangelrum

mangelrum_jpg(4)

En bordsmangel finns i förråd 49 som enklast nås via trapphuset i 17B eller via den gröna dörren från garaget. Lägenhetsnyckeln går till hänglåset.

Markiser

Styrelsen skall godkänna uppsättning av markiser.

Nycklar och lås

Hos Great Security Sverige AB, Öresundsvägen 16 i Lund, kan extranycklar och fjärröppnare till garageporten beställas mot uppvisande av upplåtelseavtal alt. köpekontrakt och legitimation.
Batterier till nycklar och fjärröppnare kan köpas här och man kan även få hjälp med batteribytet.

Den som vill byta batterier själv kan följa följande anvisning: Byte Batteri i Cliqnyckel

Det batteri som Great Security rekommenderar att man sätter in i nyckeln är CR 2025. En del boende har upplevt problem med nycklarnas funktion efter byte, och för en del har det hjälpt att sätta in ett något tjockare batteri, CR 2032. Eftersom detta inte är det rekommenderade batteriet vill Styrelsen påpeka att detta gör man helt på eget ansvar.

För öppettider och kontakt se Great Securitys hemsida.
Direktnummer till kundansvarig: 046 274 12 37

Epost till felanmälan: info@greatsecurity.se

Epost övriga frågor: lund-oresund@greatsecurity.se

Batterier kan också köpas hos t ex Kjell o Co.
Förlust av nyckel skall omgående meddelas styrelsen!

Samtliga nycklar och garageöppnare skall vid försäljning överlämnas till köparen.

Partybord och stolar

Föreningen har en hel del partybord, stapelbara stolar och även barnstolar för tillfällig utlåning.
Vi har placerat ut 20 stolar, 2 bord och 1 barnstol i fläktrummet så att du som behöver kan hämta och lämna själv.
Fläktrummet är rummet nere i garaget, innanför varuhissen upp till förråden. Från garaget är dörren märkt Förråd.


Här hänger en bokningslista på väggen så det är bara att skriva upp sig vid behov.
Önskar någon fler bord och stolar än de som finns här, maila till Torsten Dahlin

Rökning

Rökning är förbjuden i alla gemensamma utrymmen och ska undvikas på gård och balkonger eftersom rök sugs in i lägenheterna via ventilationen och det kan finnas boende som är allergiska.

Skyltar

Namnskyltar och ”ej reklam”-skylt beställes genom styrelsen. Egna skyltar är ej tillåtna.

Soprum

I fastigheten finns två soprum med tydliga regler för sortering anslagna. Dessa har sortering för:

  • Matavfall
  • Hushållssopor
  • Glas
  • Metall
  • Plast
  • Returpapper
  • Kartonger/wellpapp
  • Batterier
  • Glödlampor/lysrör

Elektronik och grovsopor deponeras hos SYSAV på Gunnesbo eller Gastelyckan.

Trappstädning

Riksbyggen sköter trappstädningen varje tisdag.

Trädgårdsmöbler

Möblerna på gården tillhör föreningen. Sittdynor förvaras i därför avsedd box.

TV och bredband

Se under rubriken Com Hem.

Ärenden till föreningen

Föreningens brevlåda finns i entrén till Spolegatan 16A.